De boot

26 november 2018 - Labuan Bajo, Indonesië

Eengekomen op de boot hebben we alle backpacks in een cabine onder het dek gelegd. Dit gaf veel meer ruimte. We hadden allemaal de spullen die we nodig hebben voor deze twee nachten in een kleine tas gestopt, zodat we niet zoveel ruimte gebruiken op het dek. De eerste dag was vooral een reisdag. We zijn gestopt op Satonda Island. Hier hebben we gesnorkeld en hier was een meer dat zo zout was dat je kon drijven. Je kon met een klein bootje naar de kust of je kon zwemmen. Ik besloot te zwemmen, maar het glas van mijn snorkelbril was kapot, dus ik kon het niet gebruiken. Doordat ik het moest vasthouden in het water kreeg ik kramp in mijn handen en kwam ik als laatste aan. Iedereen ging al weg en de gids moest op mij wachten. Ik kreeg daarna een nieuwe bril om te kunnen snorkelen.
We kregen lunch: rijst. En avondeten: rijst. De man had speciaal voor mij in al het eten geen chili gedaan. Dus de hele boottrip is chilivrij door mij :p. Het eten is wel lekker. Ze maken een lekkere bouillon met groenten. Toen moesten we slapen. We besloten om voor een gedeelte boven te slapen en een gedeelte beneden. Het is allemaal buiten, wat betekent dat er veel wind is. Omkleden in een klein wc'tje, want ik had mijn bikini nog aan. Tanden poetsen zonder kraan, dus spugen in het water en dan de fles met water gebruiken om te spoelen. Er is niet echt een douche. Er is een douche op het dek om het zout af te kunnen spoelen, maar die hebben we maar 1 keer gebruikt. Ik sliep op het dek, omdat je daar de motor minder hoort. Een nadeel is dat er wel meer wind is. We hadden een mat en een heel dun dekentje dat elke keer weg waaide. Ik heb die nacht heel slecht geslapen. Ik denk dat het komt door zowel de kou als het geluid en getril van de motor.
We kregen heel vroeg ontbijt. Ik denk rond 6 uur. Iedereen was al wakker, dus ontbijten maar. We kregen een pannenkoek met chocola. Heerlijk! Weer eens wat anders dan rijst. De locals eten 's ochtends ook rijdt. In elk hotel kun je dit bestellen als ontbijt. Rijst en noodles :p.
Toen was het tijd om te gaan snorkelen om te zoeken naar mantras. Dit is een soort rog en het is enorm! We stonden met de bootman op het dek om te zoeken in het water. We stonden allemaal klaar met onze snorkels en als hij er eentje zag vlogen we met zijn allen snel het water in om te snorkelen. De eerste keer zag ik meteen de mantra. Aan de bovenkant bruin en aan de onderkant wit. Hij zwom recht voor mijn neus. Ik denk dat hij zo'n 1 meter breed was. Het was echt gaaf. Toen gingen we weer allemaal de boot op en probeerden we het nog een keer, want niet iedereen had het gezien. Daar stonden we weer met zijn allen op het dek te wachten tot we er een zagen. En ja hoor, daar gingen we weer. 2 hele grote! Veel groter dan de eerste. Echt een hele bizarre ervaring op daar tussen te zwemmen.
Toen was het weer lunchtime: rijst :p.
We waren aangekomen bij Pink Beach. Het strand heeft een roze gloed in het zand. Erg mooi! Maar ik had weer besloten om te gaan zwemmen, zo bijdehand als ik ben. Er was een hele sterke stroming en ik kwam dus geen meter vooruit. Verderop waren rotsen en dat liep verder tot het strand. Ik besloot dus om mezelf daar naartoe te laten drijven en dan op de rotsen te klimmen. Een paar schrammetjes op mijn handen, maar het ging beter dan het zwemmen :p. Ik besloot op de terugweg maar de boot te nemen :p. Eenmaal aangekomen op de boot was het weer chilltijd. Een beetje slapen op de grond, niet te veel in de zon, want ik wil niet levend verbranden. En toen was het tijd om naar Pulau Padar te gaan. Dit is een eiland waar je naar boven kunt klimmen voor een prachtig uitzicht. Er kwam een bootje waar we in moesten. Dit maakte een herrie!! Ongelooflijk. En we moesten daar een uur in zitten. Ik vond het erg oncomfortabel, maar we waren er dan na een uur. We moesten schoenen aan voor deze hike. Pff wat is dat naar na een paar dagen op blote voeten en niet gewassen, dus zoutig enzovoort. Maar het was zeker nodig, want de hike was pittig. In het begin allemaal trappen en daarna stijl omhoog zonder trappen. De meesten stopten bij het hoogste platform, maar een paar, waaronder ik, wilden helemaal naar de top. Dit was nog een paar minuten verder, maar vooral een stukje stijler. Maar eenmaal boven was het zoooo mooi! Adembenemend. Dan weet je weer waarom je zo van reizen houdt! Sowieso het uitzicht op de hele boottrip is mooi! Toen we weer beneden waren, moesten we weer een uur op het kleine bootje. Het was al donker, dus iedereen was moe en stil. Toen we aankwamen op de boot was het eten klaar en konden we lekker eten. We hadden allemaal trek na de hike. Na een paar drankjes begon het ritueel weer vam de bedden klaarmaken, omkleden, tanden poetsen met tuffen in de zee :p en slapen. Omdat ik het de vorige nacht zo koud had, besloot ik mijn slaapzak te gebruiken. Ik had het niet meer nodig gehad na Amerika, maar nu kwam het weer goed van pas. De motor was ook uit deze nacht, want we hoefden niet ver te reizen. Ik heb heerlijk geslapen! Rond 5 uur 's ochtends werd ik wakker doordat het anker werd binnengehaald naast mijn hoofd en de motor ging weer aan. Het begon precies rond die tijd te regenen, dus ik verplaatste me ergens onder het dak en heb nog even gesnoozed. Heerlijk. Toen kregen we toast met chocola en toen vertrokken we vroeg naar Komodo Island. Hier kregen we een tour en we zagen zoooveel dieren. De belangrijkste was de Komodo dragon en die hebben we genoeg gezien :p. Ze eten herten, en buffalo's. Die lopen daar ook rond. Ook waren er apen. Alles zat bij elkaar. Heel raar om te zien. Het was wel heel warm en omdat we allemaal twee dagen niet gedoucht hebben, stonken we allemaal een uur in de wind. we weer En toen waren we weer terug op de boot, hebben we weer gegeten (geen verrassing: rijst :p) en konden we nog 1 keer snorkelen en zwemmen en toen gingen we weer aan land :). We kunnen douchen in een resort, waar ik heeeeel erg naar uitkijk! Daarna is het nog 1x met zijn allen avondeten en dan is het afscheid. Ik ben dan nog 3 nachten alleen en dan vertrek ik naar Bangkok, Thailand. Dan is het nog precies 1 maand. De tijd vliegt :p

1. Adriaan:
    26 november 2018
    Nice weer :) Sterkte met afscheid nemen ;)