Grand Canyon

28 september 2018 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Deze dag was weer lang in het busje. Zo'n 5 a 6 uur. Het was weer 'temporary tattuesday', dus namen we weer een tattoo. We hadden tattoos van de alligators, dus die deden we vandaag op. Ik vind hem cool :p (zie foto).
Na een paar uur rijden kwamen we bij een punt waar 4 staten elkaar raken. Een soort drielandenpunt. Utah, Colorado, New Mexico en Arizona. Tijdens het rijden zijn we ook door alle 4 de staten gekomen. Het is wel een beetje teleurstellend dat de plek waar ze het monument van de 4 staten hebben gemaakt niet de exacte plek is. De echte plek is een stukje verderop waar niks is. Alleen rotsen en zand. Zie foto voor het monument. Mensen gingen allemaal op dat punt liggen voor de foto. Ik voel me dan zo Nederlands met mijn nuchterheid. Bijna iedereen vond dat normaal en deed dat. De Engelsen, het meisje van Estland en ik vonden het maar raar :p. Heerlijk die Europeanen :p :) (alhoewel de Engelsen bijna geen Europeanen meer zijn, maar daar praten we maar niet over :p).
Daarna kwamen we bij de plek waar Forrest Gump (de film) na een paar dagen hardlopen besloot weer terug te gaan. We hebben daar op gelopen en wat foto's gemaakt. Het is een hele lange weg met mooi uitzicht.
We zijn vandaag in de Monument Valley geweest. Ik kan er heel veel over zeggen, maar je moet maar gewoon de foto's bekijken. Die spreken voor zich. Het was er zoooo mooi! We hadden ook een hele leuke gids. Dit was zeker een van de hoogtepunten van de trip. 5 van de 8 mensen van de groep gingen daar ook slapen. Ik en nog 2 anderen hadden besloten op de camping te slapen. Dat was ook bij de Monument Valley, dus we hadden ook prachtig uitzicht toen we wakker werden. Als je binnen de Monument Valley ging slapen, kreeg je avondeten en ontbijt van de mensen die daar nog wonen. Navajos. Dit is een soort indianenstam die daar nog steeds wonen. Deze mensen geven ook de tours die we hebben gehad in de jeep. Het zijn echt hele lieve mensen. Morgen gaan we naar de Grand Canyon en ik heb besloten de helikoptervlucht te doen. Dit is best prijzig, dus daarom heb ik alleen de jeeptour gedaan in Monument Valley en ben ik daarna weer terug naar de camping gegaan.

Ik heb niet elke keer wifi en als ik het wel heb, is het niet altijd goed genoeg om alles te uploaden. Ik schrijf mijn verhalen in het busje en dan ga ik het uploaden wanneer ik ergens ben waar de wifi sterk genoeg is.

Na de Monument Valley zijn we gaan rijden naar de Grand Canyon. Toen we daar eenmaal aankwamen, moesten we onszelf blinddoeken en gingen we in een polonaise naar de Grand Canyon. De gids telde af en toen mochten we onze doeken afdoen. Het is echt enorm en mooi. Als je het ziet, lijkt het net alsof je een 3D-bril ophebt en dat het niet echt is. Het gevoel als je daar staat is onbeschrijfelijk. Ik heb foto's gemaakt, maar het is niet in een foto te vangen hoe mooi het daar is.
Aan het einde van de middag hadden we ons kamp opgezet en gingen de mensen die de helikoptervlucht wilden doen naar de helikopters. We werden gewogen om te kijken wie waar moest zitten, kregen war veiligheidsinstructies en toen gingen we. Zie de video's. Het gevoel als je boven de Grand Canyon vliegt is niet te beschrijven. Zeker een van de hoogtepunten van de trip. Echt super cool!
Die avond gingen we pizza eten bij de Grand Canyon bij zonsondergang.
De volgende ochtend gingen we hiken. We moesten vroeg opstaan en gingen in het donker met een shuttlebus naar de Grand Canyon. Wij hadden een makkelijke hike gekozen en deden rustig aan en genoten van het uitzicht. Toen we daarna weer terug kwamen op het kamp hadden we vrije tijd. Ik ben lekker in het zonnetje gaan liggen. Heerlijk. Ik heb mijn was gedaan en mijn backpack opnieuw ingepakt en de rommel eruit gehaald. Voelt heerlijk!
We hebben 2 nachten op het kamp van de Grand Canyon geslapen en ik heb 2 nachten slecht geslapen. Het is er heeel koud in de nacht. Onder de 10 graden. We waren hierop voorbereid doordat we warme kleding hebben gekocht voordat we hier kwamen. In bed met een muts, warme sokken, een lang t-shirt met nog een vest erover. En dan nog in de slaapzak. En toch was het nog koud. En dat te bedenken dat het overdag over de 30 graden is. Een ander aspect was dat de grond veel te hard was. We liggen op 2 dunne matjes en ik werd dus elke keer wakker met pijn in mijn benen en rug. Geen comfortabele nachten dus. Een voordeel was wel dat we de tweede nacht uit konden slapen (de Engelsen noemen het 'sleeping in', niet out :p). Om 9 uur hoefden we pas te vertrekken, dus kwart voor 8 de wekker gezet om me klaar te maken, te ontbijten, de tent af te breken en het kamp weer op te ruimen. We vertrekken bijna altijd op de geplande tijd. We zijn pro's :p.
Er zijn heel veel Nederlanders hier. Ik wist niet dat Nederlanders zo dol waren op de Grand Canyon. Ik had een stel aangesproken (de eerste die ik zag en van wie ik hoorde dat het Nederlanders waren). Het voelde heel raar om weer Nederlands te praten. Ik heb het gevoel dat ik elke keer per ongeluk Engels ga praten, doordat ik nu veel in het Engels denk. In Nieuw-Zeeland zitten er 2 Nederlandse meiden in de groep, dus dan kan ik het weer een beetje omwisselen :p. Als NT2-docent moet ik wel in mijn eigen taal denken :p
Ik heb in de Grand Canyon geen wifi gehad, dus vandaar een lang verhaal voor jullie in een keer... sorry :p

Ik voeg de foto's en videi's later toe. Ik ben nu bij een pompstation en ik heb de tekst al geschreven, dus dat is knippen en plakken.

1. Tante Coby:
    1 oktober 2018
    Wat een schitterend gebied Eline! Goede reis verder en geniet van je laatste stuk Amerika