Kanchanaburi day 3: kayaking, chinese temple and the museum

7 december 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Gisteren zijn we in de ochtend gaan kayaken. Met zijn tweeën in zo'n bootje. We gingen dit doen op de Kwai rivier. Dit is waar de brug ook overheen loopt met de dodenspoorlijn. De rivier is gelukkig heel rustig, maar er stond wel een sterke stroming. De stroming ging wel de kant op waar we heen gingen, maar we gingen dan weer naar links en dan weer naar rechts. Het lukt ons niet helemaal om rechtuit te gaan. Ik geef de stroming de schuld, maar het kan ook aan ons talent liggen :p. Het was wel leuk, maae na een half uur hadden we er ook wel weer genoeg van. We vonden het dan ook niet erg om er weer uit te gaan.
Daarna konden we bij het hotel even douchen en toen gingen we lunchen in een shoppingmall. Hier hebben we nog even rondgekeken.
Hierna zijn we naar een Chineze tempel gegaan. Toen we daar uitgekeken waren, wilden ik en een Engelse jongen nog naar het dodenspoorlijnmuseum. Wij waren de enige die dit wilden. Dus wij gingen naar binnen en de rest wachtten buiten. Een uur, arme mensen :p. Het museum was super interessant. Heel veel weetjes, foto's, replica's van de spoorlijn en de situatie. De mensen hebben echt in hele nare omstandigheden daar geleefd. Ik heb de geschiedenis al een keer uitgelegd, dus ik zal niet weer in detail treden, maar ik snap echt niet dat deze geschiedenis niet zo bekend is in Nederland. Nederland heeft hier mee te maken. Nederlandse mannen zaten daar gevangen en hebben daar gewerkt. Er liggen Nederlandse documenten in het museum en op bijna elk informatiebord komt het woord Dutch wel voorbij. En in Nederland is het zo onbekend. Bij de lichtshow hadden we allema geen idee waar het over ging, terwijl het onze eigen geschiedenis is. Apart.
Nou, wij weten het nu. En iedereen die mijn blog leest ook.
Vandaag is een reisdag. 8 uur in een busje, dus daar valt weinig over te vertellen. En morgen gaan we voor 3 dagen naar de olifanten. Ik ben benieuwd :p

1. Mama:
    7 december 2018
    De geschiedenis van de spoorlijn is juist heel bekend maar dan onder de naam: Birmaspoorlijn. 👍
    Wel mooi dat je het nu in het echt hebt gezien!
  2. Tante Coby:
    8 december 2018
    Die geschiedenis is wel heel bekend Eline maar de mensen die het er levend vanaf gebracht hadden konden er niet over praten, zó vreselijk was het geweest. Wij hebben ook wel klanten gehad die er geweest waren. Verschrikkelijk! Toch goed om dit allemaal gezien te hebben.