Olifanten village dag 2 en 3

11 december 2018 - Surin, Thailand

De nacht was een beetje onrustig. Ik werd wakker door de kou van de ventilator en ik werd een paar keer wakker om naar de wc te gaan. Veel te veel gedronken in de avond. De volgende ochtend gingen we er weer op tijd uit, want we moesten weer aan het werk. We begonnen met de poep opruimen. Alle poep opscheppen en in de truck gooien. Dit duurde wel even voordat we klaar waren. En dan te bedenken dat die twee bergen poep van 3 dagen is van 3 olifanten. Toen alles in de truck zat, moesten er 5 mensen mee om de poep er weer af te scheppen. Ik klom op de truck en ging mee. Mijn hele broek zat onder de poep, maar het is geen normale poep. Het is net alsof het hooi met modder gemengd is. We reden naar een andere plek waar we de poep eraf konden scheppen. Na het poepscheppen moesten we weer eten snijden voor de olifanten. Dit keer van de kokosplanten. Ik ging weer hakken, wat ik beter niet had kunnen doen. Mijn handen hebben twee grote blaren en dat doet best wel een beetje pijn. En dan heb ik het nog niet over alle kleine krasjes. Na een poosje kwamen we erachter dat er een paar handschoentjes in de truck lagen. Dat had de man niet verteld. Na een poosje stopte ik dus maar met werken. Ook het dragen wilde ik niet meer doen, want ook daar krijg je meer krasjes van en ik had al pijn aan mijn hand. We stopten al gauw en gingen toen terug naar de homestay om te lunchen. Ik kreeg wat desinfectiemiddel op mijn blaren en toen gingen we lunchen. In de middag hadden we vrije tijd. We konden gaan kajakken en tuben. Bij tubing drijf je op een band. Ze gebruikten de binnenkant van een autoband hiervoor. We gingen naar hetzelfde water als waar de olifanten in zwemmen en ik had niet zo heel veel zin om daarin te gaan zwemmen nu. Ik ben dus lekker op zo'n band gaan liggen en gaan zonnebaden. Heerlijk :p. De rest van de middag en de avond hadden we niks te doen, dus we gingen lekker vroeg naar bed. Weer een beetje onrustig geslapen. Ik word gewoon elke keer wakker.
De volgende ochtend zouden we papier gaan maken van olifantenpoep. Zie de foto's voor het proces. Wij gingen helpen met jmhet laatste stukje, dus het maken van het papier in het rek voordat het al gedroogd wordt. De meeste groepen moesten helpen met het mixen van de poep met water. Dan moesten ze met hun blote voeten in de poep stampen. Net zoals je ziet met de druiven plat stampen voor de wijn. Ik was blij dat we dat niet hoefden te doen. We deden allemaal 1 rek met papier en toen gingen we alweer stoppen. Meer voor de ervaring dan echt helpen denk ik :p. Daarna gingen we naar de kleine winkeltjes. Zij kopen weer voedsel voor de olifanten van dit geld. Want die olifanten eten de hele dag door en de mensen hebben niet zoveel geld. Ik heb wat souveniertjes gekocht en een ring dat is gemaakt van het haar dat aan de olifantenstaart zit. Ik weet niet of ik het in Nederland nog zou dragen, maar voor hier is het wel grappig en het kost niks en zij zijn er blij mee. We gingen nog even door het dorp rijden. Overal waar je keek hadden mensen olifanten. Deze mensen leven echt voor de olifanten (gelukkig niet andersom). We gingen langs een baby-olifantje. Hij was 2 maanden en was nog zo speels. Hij rende de hele tijd heen en weer en kwam naar ons toe om te spelen. Zo schattig. Toen we terugkwamen in de homestay gingen we lunchen en toen vertrokken we weer naar het hotel waar we hadden verbleven voordat we naar de olifanten village gingen. Hier lagen ook onze backpacks nog. We hadden namelijk alleen het nodige meegenomen, omdat het er niet heel groot was.
De mensen in de olifanten village waren zo lief. Een man kwam de hele tijd grapjes maken en dan ging hij heel hard lachen. Ik heb een filmpje van zijn lach, dat moet je echt even bekijken :p. Dat hoorde we de hele dag :p. En hij probeerde ons Thai te leren, maar dan vroeg hij eerst het Nederlandse woord. Maar dat onthield hij niet. Slipper is long chao, vuur is fy en licht id ook fy. Ik spel het vast verkeerd. Maar als ik het dan in het Nederlands vroeg, wist hij het niet :p. Ook niet na duizend keer herhalen. Maar de klanken zijn ook zo anders dat hij het al niet eens goed kon uitspreken, dus ik kan me voorstellen dat hij het dan moeilijk vindt om te onthouden en ik denk dat hij ook niet veel school heeft gehad. En als hij per ongeluk tegen je aan liep, zei hij altijd 'solly''. Aandoenlijk :p.
Toen we terugkwamen bij het hotel zijn we nog even naar een marktje geweest en toen gingen we avondeten (waarbij de kakkerlak elke keer onder het bord van een ander meisje vandaan kwam :O :p) en toen op tijd naar bed.
Vandaag vertrokken we rond 7 uur in de ochtend, omdat we 3,5 uur in de trein moeten zitten. Daar ben ik nu.
Nog 2,5 week en dan ga ik weer naar huis. Omdat dat nu zo dichtbij komt slaap ik zo onrustig. Ik kijk er echt naar uit om weer naar huis te gaan. Familie zien, sporten, eigen eten etc. Ik realiseer me tegelijkertijd dat als ik weer 2 weken in Nederland ben dat ik dan weer terug zou willen. Dus ik probeer heel erg te genieten, ondanks dat ik er nu ook weer heel ertv naar uitkijk om naar huis te gaan. Eric en mijn moeder zijn jarig in december, kerst en oud en nieuw. Maar het hoort bij het reizen. Nog heel eventjes genieten.

1. Tante Coby:
    11 december 2018
    Leuk om die olifanten van dichtbij mee te maken. Zo’n ring van olifantenhaar is juist stoer Eline. Grappig dat de mensen in die warme landen zo vriendelijk zijn. Hier kijken ze een beetje chagrijnig van de kou en misschien ook wel van de zuurkool 😀
  2. Coby van den Adel-Revet:
    11 december 2018
    Eline ik heb elke keer weer erg genoten van je mooie verhalen en je prachtige fotos.

Is het geen leuk idee om weer in Nederland er een mooi boek van te maken? Of was je dat al van plan?