Week 9

5 september 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

De maandag en dinsdag ben ik zoals altijd weer lekker naar het strand geweest. Het zijn warme dagen. September is de warmste maand van het jaar, omdat de wind dan minder aanwezig is.
Woensdag, donderdag en vrijdag had ik weer stage. De klassen zijn echt heel erg pittig. Ze willen eigenlijk niet echt leren en zijn niet gemotiveerd voor het vak Nederlands. Daarnaast begrijpen de leerlingen de Nederlandse taal slecht, waardoor ze de moed opgeven. Ik ben actief bezig met het bedenken en uitvoeren van activerende werkvormen voor deze leerlingen. Het is mij opgevallen dat ze bij die opdrachten wel goed meedoen en gemotiveerd zijn om de opdracht te doen, omdat ze dit leuk vinden. De uitleg/theorie moet ik zo kort mogelijk houden. Ik geef van tevoren aan hoe lang de uitleg gaat duren en vraag aan ze of het ze gaat lukken om die tijd stil te zijn. Ook het persoonlijk aanspreken van leerlingen en dealtjes met ze maken helpt om ze aan het werk te krijgen. Zo ben ik steeds allerlei manieren aan het uitproberen om ze aan het werk te krijgen. Als ik dan zie dat ze heel erg druk bezig zijn met een dominospel van het voltooid deelwoord, dan voelt die twintig minuten van de les als een enorm succes en daar kan ik dan weer op teren en dit meenemen voor mijn volgende lessen dat dit werkte.  Ik heb bij een leerlingbespreking gezeten en daar werd het me duidelijk dat ik niet de enige ben waarbij dit gebeurt. Het schijnt dat de jongeren hier gewoon zo zijn (vooral ook door het lage niveau) en dat het dus gewoon hele pittige klassen zijn. Ik zie het als een uitdaging om de leerlingen aan het werk te krijgen en als me dat lukt, ook al is het bij een opdracht die maar tien minuten van de les duurt, is dat toch een overwinning voor mezelf.
Enkele leerlingen hebben aangegeven dat ze mijn lessen leuker vinden dan die van mijn begeleidster. Ik had niet verwacht dat zij dit vonden, omdat ze niet echt luisteren en mij niet serieus nemen voor mijn gevoel, maar blijkbaar ervaren ze mijn activerende lessen als positief. Mijn begeleidster is al wat ouder en gebruikt voornamelijk het boek, terwijl ik zoveel mogelijk hierbuiten probeer te werken. Deze stage is zeker een uitdaging!
Vandaag ben ik jarig. Ik wilde naar het strand gaan, maar toen begon het heel hard te regenen en te onweren. Ik heb toen geskypet met mijn moeder en twee zussen tegelijk. Het was even een gedoe om dit voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. Dit was erg leuk. Er is zelfs voor me gezongen :p. Mijn broertje Eric is dit weekend op een fietstrip geweest in België en was in de avond (voor mij middag) thuis gekomen. Wij hebben toen gebeld via Whatsapp. Al die mogelijkheden zijn echt handig en daardoor is het heel makkelijk om contact met elkaar te hebben. Dit was erg leuk.
Daarna was toch de zon gaan schijnen en ben ik alsnog naar het strand gegaan. Ik hou van het strand! Onderweg naar huis ben ik nog even bij Olaf en Karin langs gegaan. Toen was het etenstijd en heb ik een frietje gehaald bij een Nederlandse snackbar en ik had ook een biertje voor mezelf gekocht. Een echte verjaardagsmaaltijd voor mij. Uiteindelijk voelde ik me toch wel jarig vandaag.