Week 7

22 augustus 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Dag 43 & 44
Maandag heb ik de hele dag aan mijn onderzoeksplan gewerkt. Omdat ik minder tijd heb vanwege mijn blokstage, wil ik het onderzoeksplan op tijd af hebben, zodat dit op tijd kan worden nagekeken. Als dit is goed gekeurd, kan ik pas gaan beginnen met de uitvoering, dus vandaag heb ik dit afgemaakt en ingeleverd. Als de docenten terug zijn van vakantie, kunnen ze het meteen nakijken (hoop ik).
Dinsdag heb ik weer stage gelopen. Dit begon met een kerkdienst in een katholieke kerk. De school is katholiek namelijk. We kwamen aangereden bij de kerk en het stond al helemaal vol met de leerlingen. Toen we naar binnen gingen, zag ik overal afbeeldingen van Jezus en Maria. Echt een typische katholieke kerk. Elke keer als er iemand op het podium kwam, maakte diegene een buiging naar het beeld van Jezus. Ook werden er weer veel kruisen geslagen. Ik weet nog steeds niet of je nou eerst rechts of links moet doen. Er zijn wel meer mensen op de school, docenten en leerlingen die protestant zijn. Ik was dus niet de enige. Op een gegeven moment gingen ze brood uitdelen. Dit doen we in de protestantse kerken ook, maar hier stopten ze het brood echt in de mond. Ik dacht: ‘Dat ga ik echt niet doen, ik blijf zitten’. Na de dienst werd iedereen terug gebracht met een busje. Maar er waren denk ik twee busjes voor een hele school. Dus de eerste leerlingen konden in het busje en dan werden zij afgezet, waarna de bus weer terug kwam en nieuwe leerlingen op kwam halen. Dit duurde dus erg lang. Ik zat naast twee docenten en we hadden het erover dat ik moeite heb met het AGO vanwege de taal en dat ik hoop dat ik overgeplaatst kan worden naar het VSBO. Bleek dat de vrouw die normaal de stagiaires Nederlands begeleid naast mij zat, maar zij heeft het veel te druk. De docent die naast haar zat, haalde haar over en toen zei ze uiteindelijk dat ze me wel gaat begeleiden. Ik was echt heel blij! Ze hoeft niet heel veel te doen. Ik kan twee of drie klassen van haar overnemen en ze kan dan feedback op mijn lessen geven en ze moet naar mijn dossier kijken. Eenmaal terug op school wilde ik mijn vorige begeleider zoeken om aan te geven dat ik naar het VSBO ga. Hij kwam al aangelopen en zei dat hij iets heeft gehoord, wat hij niet wilde horen. Hij denkt wel dat dit inderdaad beter is voor mij. Na de kerk ben ik dus ook meteen meegegaan naar de klas van haar. Dit zijn leerlingen die mij wel begrijpen. De ene leerling beter dan de ander, maar hier valt zeker goed mee te kunnen communiceren. Ik krijg haar kaderklassen. Een derde en een vierde klas. Van deze leerlingen wordt verwacht dat zij goed Nederlands kunnen en de vierde klas moet hierin examen doen. Dit gaat dus helemaal goed komen. Mijn nieuwe begeleider is een hele rustige, maar lieve vrouw. De directie was ook erg blij te horen dat ik een begeleider kon vinden op het VSBO. De conjunct-directeur van het AGO zei tegen mij dat hij dit graag wilde gaan doen. Een Nederlandse collega gaf aan dat als je weet wat je wilt, je hier heel veel kunt bereiken. Vrienden zijn met de groep is ook van belang. Goede contacten is bijna belangrijker dan het werk dat je levert. Bijna.

Dag 35 & 36
Deze dagen heb ik meegelopen met mijn stagebegeleider. Omdat deze week een beroepsoriëntatieweek was, waren de leerlingen veel bij de praktijkvakken bezig. Mijn stagebegeleider is buddy van een mentor die een administratieklas heeft. Van ons werd dus verwacht dat wij bij de administratie zouden zitten. Er waren aardig wat docenten aanwezig en dit was helemaal niet nodig. Wij hebben deze dagen rustig op een stoel gezeten, koffie gedronken enzovoort. Het was niet erg boeiend, maar wel ontspannend :p. Woensdag zijn we nog wel allemaal naar de bioscoop gegaan om een documentaire te bekijken. Alles was in het Papiaments dus ik begreep er weinig van, maar volgens mij ging het over de motivatie van de leerlingen om door te studeren na de middelbare school. Op Curaçao zijn er weinig opleidingen, zeker voor het HBO of de universiteit. Dat betekent dat zij naar Nederland moeten. Dit was ook in het filmpje te zien. Een jongen studeerde in Rotterdam en dat verhaal werd in de documentaire uitgelegd. Ook werden topsporters geïnterviewd, maar ik kon het niet verstaan.
De leerlingen van het VSBO zijn echt veel beter voor mij. Ik heb wat leerlingen gesproken, in het Nederlands, dus ik weet dat dit gaat lukken. Ik ga volgende week beginnen met de lessen. Ik ga haar kaderklassen overnemen. Ik heb er wel zin in om nu echt bezig te gaan met mijn eigen klassen. De oriëntatieweek was naar mijn idee te langdradig.

Dag 37 & 38
Ik heb nu lekker weekend dus doe het rustig aan. Zaterdag ben ik weer even naar het strand geweest. Ik lig meestal voor een volleybalveld. Er waren drie mensen die vroegen of ik mee wilde doen, omdat ze dan een even aantal hebben. Ik vond dit wel leuk en besloot om mee te doen, ook al ben ik er niet zo goed in. Terwijl we aan het spelen waren, kwamen er steeds meer mensen van hun familie bij, dus was ik niet persé nodig, maar het was wel leuk. Ook heel warm, mijn voeten deden pijn toen ik daarna in de zee was. Het zand was eigenlijk te warm midden op de dag, maar gelukkig waren we op het strand, dus kon ik me lekker afkoelen in het water.

Dag 39
Ik was uitgenodigd door Karin om mee te gaan naar de opening van de protestantse scholen in de Fortkerk. Ik had verwacht dat het heel druk zou zijn, omdat het om meerdere scholen ging, maar het was een heel klein kerkje, midden in Willemstad, en het was niet eens helemaal vol. Er waren voornamelijk Nederlanders en enkele Antilianen. Deze dienst was gericht op de kinderen, dus zij waren veel aan het woord. Het was wel leuk om mee te gaan. Het begon ineens heel hard te regenen en het regende naar binnen. De mensen die vlakbij het raam zaten, werden helemaal nat. Niks is gebouwd op de regen, omdat het vrijwel altijd lekker weer is ( in die kerk zelfs heel warm). Een man ging op de bank staan en kon zo bij het raam om het dicht te doen. Hierna ben ik nog even bij hen thuis wezen eten en daarna ben ik naar huis gegaan. Volgende week dinsdag ga ik beginnen  met mijn eerste les. Ik heb vandaag een mail gekregen van mijn begeleider wat ik kan gaan doen, dus ik ga dat morgen voorbereiden. Zin in.