Kanchanaburi

4 december 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Vanochtend vertrokken we rond 11 uur van Bangkok naar Kanchanaburi. Dit was ongeveer 2,5 uur rijden. Toen we aankwamen bij het hotel was er geen stroom. De kabels waren kapot. We zouden naar de 'Bridge over the river Kwai' gaan. Dit is een brug die gebouwd is door allemaal gevangenen. In de WO2 hadden de Japanners in 1941 Singapore veroverd. Zij wilden een spoorlijn laten bouwen van Siam (Thailand) naar Birma (Myanmar). om een goede bevoorradingsroute te hebben. Ze gebruikten hiervoor gevangen uit Nederland, Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland. Ook gebruikten ze de Thaise bevolking. Er zijn heel veel mensen overleden door te hard werken, slechte omstandigheden en ziektes. De mensen werden als slaven behandeld. De brug wordt nu niet meer gebruikt voor treinen. Het is nu een plek waar je overheen kunt lopen. Dichtbij de brug is er een begraafplaats vol met mensen die zijn overleden tijdens het werken aan deze spoorlijn.
Overdag zijn we over de brug gelopen. 'S avonds was er een voorstelling onder de brug over deze geschiedenis. Ik snapte niet heel veel van de voorstelling, maar omdat ik nu de geschiedenis weet, vond ik het wel interessant om te zien. Ik kende deze geschiedenis nog niet, dus ik vond het wel leuk om weer wat nieuws te leren. Het is tenslotte ook Nederlandse geschiedenis.
Nadat we 's middags over de brug hadden gelopen, zijn we naar een zwembad gegaan. Heerlijk even wat verkoeling! Daarna hebben we gegeten: rijst, kip en groenten met een ijskoffie voor 3 euro. Kanchanaburi is veel goedkoper dan Bangkok. Toen even wat tijd in het hotel gehad en op weg gegaan naar de voorstelling.
Na de voorstelling zijn we over de markt gelopen. Het was er enorm druk! Er was vooral heel veel eten te koop. Een vrouw gaf me zomaar een hand. Ze strekte haar hand uit en ik wist even niet zo goed wat ik moest doen. Toen gaf ik haar een hand en toen liep ze weer verder. De mensen hier zijn heel vriendelijk en respectvol.
Weer een leuke dag gehad. Benieuwd naar morgen. We gaan naar een waterval, maar dat hebben we in Indonesië al drie keer gedaan, dus ik hoop dat ik het leuk ga vinden.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl