Koatupa

12 oktober 2018 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Gisteren verbleven we een nacht in de Koatupa Lodge. Dit is een lodge van Maori's. We kregen een kijkje in het leven van hen nu. We deden spellen, leerden de haka, kregen een traditionele Maori dinner en we gingen daar ook slapen. De mensen waren super lief. We begonnen met een spel waarbij we allemaal een stok hebben. Bij een bepaald woord moet je de stok los laten en de stok pakken van de persoon links. Bij een ander woord rechts. Ik kan me de woorden niet meer herinneren, want het waren Maoriwoorden. Als je de stok liet vallen, was je af. We hebben meerdere variaties gedaan van dit spel. Het was heel grappig. Daarna gingen we onze eigen armband maken van plantsprieten. Het was heel makkelijk. Ik vond het leuk om te doen, ook al ben ik totaal niet handig met priegeldingetjes.
Daarna leerden we de haka. Echt super grappig, maar het is bedoeld als iets serieus. Als iemand de haka voor je doet, is jet de bedoeling dat je niet lacht vanwege de respect.
We kregen hier te eten. Ze maken eten in een ondergrondse oven. Ze stopoen het eten hierin (kip, aardappels en een soort van brood) en dat bedekken ze met natte doeken en grond. Dit laten ze twee uur zitten en dan halen ze het er uit. Echt super lekker! Ze hadden voor mij een speciale salade gemaakt zonder tomaten en komkommer :) .
We sliepen met 5 mensen in een kleine kamer. Normaal zijn we met 3 of 4. Er zijn ook mensen die extra betalen voor een private room. Deze nacht had niemand een eigen kamer en wij waren met een stel in de kamer. 1 van hen snurkte zo hard dat we allemaal niet konden slapen. Rond half 4 snachts besloot ik met mijn kussen en deken in de lounche te gaan liggen en toen heb ik heerlijk geslapen. Vanavond dus maar niet te laat naar bed om weer wat uurtjes te pakken. We zijn nu im Taupo. Mijn kleding is lekker gewassen en ik ben in de hottub geweest. Een beetje te warm, maar wel lekker. Nu wachten op de bbq :)
Ik vergeet bijna te vertellen over mijn tattoo. In Nederland wist ik al dat ik deze wilde. Ik ben niet echt een tattoomeisje, maar ik wilde deze graag als herinnering aan het reizen. Mijn plan was om het te laten zetten als ik terug zou komen in Nederland, maar we verbleven tegenover een tattooshop en we hadden een vrije ochtend. Toen besloot ik het hier te laten zetten. Ik was nerveus, omdat het voor altijd is. Het deed wel pijn doordat het op een gevoelige plek is. Ik wilde het wel graag daar, zodat ik mijn horloge eroverheen kan doen als ik met ouders van leerlingen moet praten. Dat vind ik netter. Maar ik weet zeker dat ik er geen spijt van ga krijgen. Dit is mijn eerste en laatste. Ik ga er zeker niet meer nemen, maar ben heel blij met deze.
Morgen hebben we een relax dagje. We willen kayaks gaan huren en dan verder zien we het wel. Het hangt ook van het weer af. Jullie horen het wel weer :)

1. Tante Coby:
    16 oktober 2018
    Dat lijkt me ook echt leuk, even tussen de Maori’s bivakkeren.