Waitangi Treaty Ground

7 oktober 2018 - Waitangi, Nieuw-Zeeland

Vandaag konden we redelijk uitslapen. Om 9 uur moesten we uitchecken. De backpack had ik gisteravond al ingepakt en ik kreeg hulp vanmorgen met het sluiten, dus het ging allemaal soepeltjes. Vandaag was een culturele dag: de geschiedenis van Nieuw-Zeeland en de Maori's. De persoon die Nieuw-Zeeland ontdekte was Abel Tasman, de Dutchman. Hij is hier niet lang geweest en heeft niks betekent voor het land, los van het feit dat hij het land ontdekt heeft. De persoon die hierna kwam is een Brit: James Cook. Hij is de persoon die heeft geholpen het land op te bouwen. De mensen die in Nieuw-Zeeland woonden waren de Maori's. Zij wonen hier nog steeds en hechten veel waarden aan hun cultuur. De Britten wilden samenwerken met de Maori's vanwege de vele resources. Er waren sterke bomen waar de marine boten van kon maken, er waren walvissen, etc... De Maori's wilden samenwerken met de Britten om beschermt te worden. De Amerikanen en Fransen hadden het namelijk ook voorzien op het land. Een vredige samenwerking is dus in het voordeel voor de Maori's. Op de foto zie je een soort van monument hiervan met de vlaggen van de Maori's en de Britten. Rechtsachter zie je een dorpje. Dit was het dorp waar de eerste Europeanen gingen wonen. Dit dorpje staat niet goed bekend. De Europeanen maakten er een potje van.
We kregen een tour van een Maoriman en hij wist het allemaal duidelijk uit te leggen. Ik wil heel graag filmpjes downloaden van de zangrituelen en dergelijke, maar ik heb te veel filmpjes geüpload en ik moet dus een paar dagen wachten voordat ik filmpjes kan uploaden.
Net fish en chips gegeten at the beach (meer chips dan fish, ik hou niet van vis :p) en nu een biertje in het hotel. Een echte Hollandse Heineken :)
Morgen krijgen we nieuwe mensen in de groep en een nieuwe tourleader en dan gaan we weer naar een nieuwe plek voor drie dagen.

1. Tante Coby:
    10 oktober 2018
    Ook gevonden, is een supermooi gebied hè?